Barcelona in 3 dagen

De stad die alles heeft! Strand, kleine straatjes, leuke pleintjes, cultuur, tapas en zo kan ik nog wel even door gaan…

Dag 1

Eind mei was het dan zover en vertrok ik samen met mijn zusje vanaf Schiphol. Gelukkig viel alles mee op Schiphol en hebben we maximaal 25 minuten in de rij gestaan en als je zonder kids weg bent en lekker kan kletsen is die 25 minuten ook zo om. Doordat we met handbagage vlogen konden we gelijk doorlopen en zaten we supersnel in de taxi naar ons hotel. Nog geen uur later liepen we al over de Ramblas. Hoe heerlijk! De zon scheen en het was zondag en iedereen was blij…

We zijn lekker gaan zitten in de zon op een heel leuk pleintje aan de Ramblas genaamd Placa Reial. We hadden een uitzicht op heel veel palmbomen en straatartiesten die net lekker bezig waren met hun acrobatische kunsten toen de politie eraan kwam. Ze stopten ineens dus helaas zal dat wel niet mogen, want ze gingen er helaas vandoor. Na de koffie zijn we gewoon gaan lopen door de vind ik persoonlijk de leukste wijken in Barcelona, El Born en Barri Gotic. El Born heeft kleine straatjes en heel veel oude gebouwen die nog stammen uit de middeleeuwen. Het heeft veel leuke restaurantjes, barretjes en boetiekjes. Barri Gotic heeft net als bij El Born ook van die leuke kronkelstraatjes en de huizen hebben Franse balkonnetjes waar van alles aan hangt. Het grootste gedeelte is afgesloten voor het verkeer en ook deze wijk is al erg oud en dateert terug tot aan de Romeinse tijd. Ons hotel zat ook in deze wijk. Dat gewoon lopen en zien waar je uit komt vind ik altijd het leukste. Geen doel hebben en dan uiteindelijk op een leuk pleintje uitkomen waar je lekker tapas kan eten en kan genieten van Live muziek. Zona D’ombra was de naam van het restaurant en die zat tussen nog veel meer leuke restaurantjes. Wij hadden een tafel uitgezocht en dachten dat die tafel bij een heel ander restaurant hoorde, maar al die restaurants hadden gewoon kriskras door elkaar de tafels neergezet. Heel grappig en gezellig eigenlijk! Na het eten zijn we lekker naar ons hotel gegaan om even bij te komen op de rooftop aan het zwembad. De naam van ons hotel Catalonia Catedral en een aanrader. Het enige jammere was de kerkklok die soms wel 4x per uur ging, ook midden in de nacht…en dan bedoel ik dus om het kwartier..

’s avonds zijn we naar een hip restaurant gegaan (Flax & Kale) met super gezond eten waarvan 80% plantaardig. Leuk en hip en ik hou echt van gezond eten, maar de pizza vond ik wel iets te gezond. De poke bowl was wel echt heel lekker. Daar tegenover vond ik het interieur wel echt heel leuk!

Dag 2

De volgende dag was het tijd om lekker te gaan fietsen. Kom je toch iets verder dan lopen. We hebben fietsen gehuurd en hadden als eerste doel de Sagrada Familia. Ik dacht er zal vast wel een rij zijn, maar dat zien we dan wel weer…Onderweg kwamen we al heel veel leuke dingen tegen, fietsen we door parken en langs pleinen en tussen al het verkeer door.

De fietspaden liggen daar in het midden van het verkeer en dat vond ik echt top. Je crosst dus overal lekker doorheen😉 Bij de Sagrada aangekomen was het lekker hectisch met heel veel toeristen en straatverkopers met allemaal prularia en ik dacht al okay, we gaan is even een kaartje regelen. Dat kon gelukkig alleen werkte ze met een tijdslot en moesten we dus nog bijna 1,5 u wachten. Had ik dus gewoon eigenlijk van tevoren moeten regelen, maar ik was gewoon een beetje eigenwijs. Gelukkig zat er tegenover een heel gezellig parkje met bankjes en hebben we koffie gehaald en zijn daar lekker gaan zitten en kletsen. En toen opeens was het zover en stonden we midden in dat prachtige bouwwerk, want nog steeds niet af. Het was echt zo magisch.

Ik voelde me net als een klein kind die voor het eerst in De droomvlucht zit en alleen maar vol verwondering kan kijken. Overal zie je wat, maar de kleuren vond ik het meest magisch. Hoe het licht door de glas en loodramen viel. Bij de kaartjes kon je een gids downloaden en afluisteren bij de aangegeven nummers in de kerk, daar werd van alles verteld over hoe het gebouwd is en waarom en de gedachten van Gaudi erbij. Bij de ingang kreeg je ook een koptelefoon. Heel interessant allemaal, waar ik jullie nu niet mee ga lastig vallen, maar ik zeg je wel dit moet je gewoon gezien hebben in je leven! Toen we weer buiten waren hup op de fiets, want trek in tapas en we dachten we gaan alvast eerst naar het Gaudi park genaamd Park Guel, want wie weet heb je daar ook een tijdsslot en dan kunnen we eerst even lekker gaan eten. Nou dat hadden we goed gedaan, want ook hier moesten we nog even geduld hebben om naar binnen te gaan. We hebben toen in t straatje ernaast verassend lekkere tapas gegeten. Het hele straatje was een beetje shabby en snackbar achtig wat ik wel super jammer vond, want ik hou er gewoon van om even gezellig te zitten. Maar zoals ik net zei de Tapas waren super lekker en we hadden genoeg te kletsen😉 Het park was super mooi groen en er was op veel punten wat moois te zien. De uitgang vond ik het mooist en daarboven had je het mooiste uitzicht.

Onze kaart gaf aan dat we binnen een half uur bij de fietsenhuur zouden zijn om ons fiets te brengen. Ik weet het  niet hoor, misschien iets met vrouwen en kaartlezen, maar wij gingen elke keer verkeerd en de tijd liep op. Uiteindelijk zijn we over de Ramblas gaan fietsen, want op de weg moesten we elke keer in de rij aan sluiten. Maar wat wij deden dat mocht dus niet. Ik wilde alleen daar voor 18u zijn, want hij had mijn rijbewijs en een rij examen wil ik echt nooit meer doen…voor degene die mij goed kennen, die weten het trauma hier achter😉 Dus slalom om de mensen en af en toe heel hard remmen. Uiteindelijk fietste ik daar alleen, want Sam ging netjes achterin de rij. De politie kwam naast mij rijden en toen hebben we uiteindelijk het nummer van de fietshuur maar even opgezocht dat we te laat waren. Uiteindelijk kwam alles goed en zaten we te genieten van een heerlijke cocktail tegenover het hotel!

Die avond had ik ook zoiets leuks gevonden. Een soort van Food hal waar het interieur fantastisch was. Ik weet het, het eten is eigenlijk het belangrijkste, maar ik vind het gewoon zo leuk als het interieur daar ook bij klopt! En hier klopte het zeker. Je had verschillende restaurants en als je ergens specifieke wil eten raad ik het aan te reserveren. Als je dat niet wilt dan kan je gewoon binnen lopen en ergens een plekje uitzoeken. Wij hadden gekozen voor het bargedeelte. Gewoon omdat de bar zo mooi was en je er allemaal lekkere hapjes had. Je had er een ijs bar een oesterbar, een tapas restaurant, een visrestaurant en nog veel meer! De wc was zelfs mooi en alles deed me een beetje denken aan de jaren 50. Kijk even op www.elnacionalbcn.com

Dag 3

De volgende ochtend hebben we in de buurt van ons hotel ontbeten bij The Federal cafe. Toch net even leuker om in de stad te ontbijten bij een leuk tentje dan in het hotel.

Na het ontbijt zijn we naar het strand gereden door een fiets taxi. Eigenlijk net een Tuc Tuc met een chauffeur die ons vooruit trapt met zijn elektrische motortje. Super leuk om zo naar het strand gereden te worden gewoon lekker overal kris kros doorheen. We zijn afgezet bij het bekende gedeelte waar ’s avonds alles veranderd in een dansclub. Ik was eigenlijk op zoek naar een strandtent waar je lekker op je bedje kon liggen en waar ze lekker je drankje komen brengen, maar dat kon ik niet echt vinden. Ik heb van tevoren nog wat research gedaan, maar alles ging ook pas ’s middags open. We zijn dus maar eerst even een stuk gaan lopen over het strand en uiteindelijk waren we zo aan het kletsen dat we helemaal aan het begin waren bij het bekende W Hotel. En daar hadden ze dan ook precies wat ik zocht. De service tot aan je bedje. Voelt als extra vakantie toch? We moesten er wel wat centjes voor neerleggen, maar dan heb je ook wat😉

Aan ons strandgedeelte zat er echt een hele leuke strandtent met een super leuk terras en het had echt de Ibiza Vibe waar ik naar op zoek was. Julieta genaamd. De foto’s laten zien hoe leuk deze tent is! Ook het eten was super lekker. Daarna gingen we weer naar ons bedje en toen waren onze handdoeken weg. De beachboy was helemaal in paniek, want dacht dat we weg waren gegaan zonder te betalen…wij lachen om de communicatie tussen die mannen en verteld dat we dat echt nooit zouden doen. Gelukkig konden we weer verder met het genieten van het zonnetje! Na een uurtje zijn we weggegaan, want we wilde nog even wat rondlopen in de buurt van ons hotel door al die leuke straatjes. We hebben de fietstaxi ook weer teruggenomen richting die kant.

’s Avonds had ik bij een heel leuk knus restaurantje gereserveerd. Reserveren is ook echt een must, want anders heb je pech. Het is zo super schattig en het personeel past helemaal in het interieur met hun leuke schortjes. Bij aankomst stond er een fles op de tafel met mijn naam op een krijtbordje. We voelden ons gelijk welkom! Alles klein en knus daar met van die leuke kleine tafeltjes die uiteindelijk gevuld staan met heel veel kleine bordjes. Super lekker eten en ik kan ook zeggen het lekkerst van alle dagen. Het restaurant heet Casa Lolea. Je weet wel van die flessen wijn met die stippen…

Laatste ochtend

De laatste ochtend alweer. Ontbeten bij Cappuccino in het zonnetje. Nog even de winkelstraat Portal de l’angel door waar je de bekende kledingzaken hebt zitten en een laatste cappucino en dan de taxi in naar het hotel. Het vliegveld van Barcelona heeft ook een buiten wat echt zo fijn is, want dan kan je nog even genieten van de laaste zonnestralen! Daar hebben we nog even een broodje gegeten en toen was het tijd om het vliegtuig in te stappen…